W wielu krajach pomimo wzrastającej popularności elektronicznych alternatyw nie maleje popyt na tradycyjne świece parafinowe. Według danych opublikowanych przez portal Statista (globalną platformę zajmującą się gromadzeniem danych i analityką biznesową) w 2024 r. przychody segmentu rynku świec na całym świecie osiągną zawrotną wartość 11,11 mld dol.[1], by pod koniec dekady, jak prognozuje Renub Research, wynieść ok. 15 mld dol. Spółka Polwax jest przekonana, że jeszcze przez wiele lat najważniejszym spośród surowców wykorzystywanych do produkcji świec pozostanie parafina.
Globalny rynek świec jest podzielony ze względu na surowiec wykorzystywany do ich wytwarzania. Niezależnie od pojawiających się nowinek technologicznych nadal najczęściej produkowana, wybierana i kupowana jest świeca z wosku parafinowego. Pomimo rosnącego wykorzystania wosków sojowego, pszczelego i roślinnych parafina utrzymuje dominację na rynku – także dlatego, że jest najlepszym surowcem do przemysłowej produkcji świec. Wszechstronność zastosowań wosków parafinowych, przystępność cenowa i ugruntowana infrastruktura produkcyjna przyczyniają się do ich ciągłej popularności. Świece z wosków parafinowych są w tej kategorii produktami pierwszego wyboru. Renub Research szacuje, że w 2023 r. światowy rynek świec osiągnął wartość 9,94 mld dol.[2]
Polwax wraca na rynek, który dobrze zna
W historii spółki produkcja świec nie jest niczym nowym. Przez wiele lat pod marką Prometeo wytwarzane były tradycyjne świece parafinowe. – Rozszerzamy ofertę, by odpowiadać na rosnące zapotrzebowanie sieci handlowych i klientów na rozwiązania ekologiczne, i wzbogacamy nasze produkty o inne surowce pochodzenia naturalnego. Haveno to nie tylko nowa linia produktów, ale także nowe podejście do rynku i klienta. Chcemy być postrzegani jako marka, która wykorzystuje różnorodne materiały, zwracając uwagę na zrównoważony rozwój i ekologię – przekonuje Katarzyna Łudczak, kierownik marketingu spółki Polwax.
Atutem, który pomoże spółce i jej produktom na bardzo konkurencyjnym rynku, ma być – obok relacji z sieciami handlowymi – unikalny design. – Przygotowywanie oferty trwało długo, dlatego że dosłownie każdy produkt jest wynikiem setek godzin testów i badań, które doskonalą nasze techniki produkcji. Każda udana próba przybliżyła nas do stworzenia idealnej świecy o niepowtarzalnym aromacie. Nie chcieliśmy powielać już istniejących produktów. Postawiliśmy na własne, autorskie propozycje – dodaje Katarzyna Łudczak.
Na aktualnie dostępną kolekcję świec Haveno, którą spółka zamierza rozwijać, składa się wachlarz produktów, począwszy od świec maszynowych i rustykalnych, skończywszy na produktach zalewanych w szklanych i metalowych pojemnikach. – W nawiązaniu do tradycji oprócz podstawowych kolekcji pojawią się również kolekcje sezonowe. Będą to ręcznie wytwarzane świece w kształtach charakterystycznych dla poszczególnych świąt, wzbogacone nowoczesnym wzornictwem i modną paletą barw – zapewnia K. Łudczak.
Spółka wybrała optymalną drogę rozwoju w tym segmencie produkcji. Według danych z portalu Statista krajowy rynek świec powinien wygenerować w bieżącym roku 67,18 mln dol. Systematycznie rośnie też w Polsce zapotrzebowanie na ręcznie robione świece zapachowe w tradycyjne wzory, odzwierciedlające bogate dziedzictwo kulturowe kraju[3].
Stając dziś przed półką, mamy do wyboru dziesiątki różnych świec. Kolory, zapachy, opakowania i wybarwienie szkła – tym producenci starają się przyciągnąć naszą uwagę. – Oczywiście rynek jest na swój sposób poukładany i nie ma na nim niszy, która tylko na nas czeka, ale też ceni i poszukuje producentów, których atutem jest elastyczność produkcji i zdolność dostosowywania się do potrzeb różnorodnych klientów. Jesteśmy w stanie sprostać oczekiwaniom zarówno małych sklepików, hurtowni, dużych sieci handlowych, jak i klientów szukających produktów pod markę własną – wyjaśnia Katarzyna Łudczak, po czym dodaje: – Nasze doświadczenie w pracy z parafiną, zdobywane przez lata, daje nam przewagę, której może brakować wielu innym producentom. Lata badania i sprawdzania parafin pochodzących z najdalszych zakątków świata, ich zestawiania w celu osiągnięcia najlepszych parametrów, kilometry spalonych knotów dla uzyskania efektu równego płomienia i załoga z wieloletnim doświadczeniem – to nasze kluczowe atuty.
Według najnowszych danych Eurostatu, pochodzących z października 2023 r., ponad 1/3 unijnych świec eksportowana jest z Polski. W 2022 r. nasz kraj wyeksportował świece o wartości 922 mln euro (38% całkowitego eksportu świec pod względem wartości), wyprzedzając Holandię (246 mln euro, 10%) i Niemcy (205 mln euro, 8%).
Prawie 1/3 unijnego eksportu świec do krajów spoza UE trafiła do Wielkiej Brytanii (159 mln euro, czyli 30%). Odbiorcą pozostałego eksportu świec z UE były głównie Stany Zjednoczone (80 mln euro, 15%) i Szwajcaria (72 mln euro, 14%)[4].
[1] Statista, Candles – Worldwide, https://www.statista.com/outlook/cmo/furniture/home-decor/candles/worldwide, dostęp: 23.06.2024 r.
[2] Renub Research, Global Candle Market, Size, Forecast 2024-2030, Industry Trends, Growth, Share, Outlook, Impact of Inflation, Opportunity Company Analysis, https://www.renub.com/global-candle-market-p.php, dostęp: 23.06.2024 r.
[3] Statista, Candles – Poland, https://www.statista.com/outlook/cmo/furniture/home-decor/candles/poland, dostęp: 23.06.2024 r.
[4] Eurostat, Significant growth of EU candle trade in 2022, https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-eurostat-news/w/edn-20231031-1, dostęp: 23.06.2024 r.
Źródło: materiał nadesłany do Redakcji