
Zawartość wilgoci w oleju napędowym przy użyciu spektroskopii NIR w zaledwie kilka sekund
Paliwo ma zdolność pochłaniania śladowych ilości wody podczas procesu produkcji, transportu jak również magazynowania. Nadmiar wody w paliwach prowadzi do szeregu problemów. Dla przykładu, podwyższona zawartość wody w oleju napędowym sprzyja rozwojowi biologicznemu w zbiornikach magazynowych paliwa, co może prowadzić do korozji metali oraz tworzenia się szlamu i biofilmów. Powoduje to zatykanie filtrów w układach paliwowych i prowadzi do uszkodzeń silników wysokoprężnych. Standardowa specyfikacja jakości oleju napędowego obejmuje wiele parametrów, ale największym czynnikiem ryzyka jest rozpuszczona woda. Według Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego maksymalna dopuszczalna zawartość wody w oleju napędowym przeznaczona do sprzedaży wynosi 200 mg/l (ppm) (EN 590). Najczęściej parametr ten określa się za pomocą miareczkowania Karla Fischera (KF), jednak metoda ta wiąże się z koniecznością użycia odczynników chemicznych, a jej wykonanie zajmuje około pięciu minut. Niniejszy artykuł opisuje, w jaki sposób spektroskopia bliskiej podczerwieni (NIRS) stanowi szybszą i bardziej opłacalną alternatywę dla miareczkowania KF do określania zawartości wody w oleju napędowym.
Aparatura Pomiarowa
Analizę próbek oleju napędowego o różnej zawartości wody (od 66 do 362 mg/l) przeprowadzono za pomocą analizatora NIR OMNIS Liquid w trybie transmisyjnym (1000-2250 nm). Powtarzalność widma uzyskano za sprawą kontroli temperatury fiolki z próbką. Dla usprawnienia użyto jednorazowych fiolek o długości drogi optycznej wynoszącej 8 mm, co wyeliminowało konieczność mycia naczynek. Do pozyskiwania danych i opracowywania modeli predykcyjnych wykorzystano oprogramowanie OMNIS.

Tabela 1. Zestawienie dotyczące sprzętu i oprogramowania
Wyposażenie | Numer katalogowy |
Analizator OMNIS NIR Liquid | 2.1070.0010 |
Holder OMNIS NIR, fiolki 8 mm | 6.07401.070 |
8mm fiolki jednorazowe (transmisja) | 6.7402.240 |
Licencja OMNIS Stand-Alone | 6.06003.010 |
Licencja Quant Development software | 6.06008.002 |
Wyniki
Widma NIR (Rysunek 2), wraz z odpowiadającymi im wartościami referencyjnymi, zostały użyte do zbudowania modelu predykcyjnego służącego do ilościowego określania zawartości wilgoci w próbkach oleju napędowego. Jakość stworzonego modelu predykcyjnego została oceniona za pomocą wykresu zależności przedstawionego na Rysunku 3, który wykazuje bardzo wysoką korelację pomiędzy przewidywaną wartością NIR a zmierzonymi wartościami zawartości wody za pomocą miareczkowania KF (wartości referencyjne). Odpowiednie wartości liczbowe (FOM) pokazują oczekiwaną precyzję przewidywania podczas przeprowadzania rutynowych analiz.


R2 | SEC (mg/L) | SECV (mg/L) |
0.957 | 12 | 17 |
Podsumowanie
Niniejsze opracowanie przedstawia możliwość oznaczania kluczowego parametru kontroli jakości oleju napędowego – zawartości wody – za pomocą spektroskopii NIR. Głównymi zaletami spektroskopii NIR w porównaniu z technikami analizy tzw. „chemii mokrej”, takimi jak miareczkowanie KF, są znacznie niższe koszty eksploatacji i skrócenie czasu analizy do kilku sekund. Ponadto nie jest wymagane użycie żadnych odczynników chemicznych, a sama technika jest nieniszcząca dla badanych próbek.
Tabela 2. Zestawienie czasu dla jednego pomiaru w przypadku miareczkowania KF.
Parametr | Metoda | Czas analizy |
Woda | Miareczkowanie KF | 5 min |
Źródło: Metrohm
Foto: Metrohm