Published on :

Toyota Motor Europe i francuski startup Energy Observer Developments opracowały nowy generator prądu oparty na ogniwach paliwowych Toyoty znanych z modelu Mirai. Stanowi to kolejny dowód na to, że technologia wodorowa Toyoty to uniwersalne rozwiązanie, które ma mnóstwo zastosowań.

Francuska firma Energy Observer Developments zaprezentowała nowy, bezemisyjny generator prądu GEH2, którego konstrukcja została oparta na ogniwach paliwowych Toyoty. Technologię tę japoński koncern po raz pierwszy wykorzystał w 2014 roku w sedanie Mirai i od tamtej pory stara się rozszerzyć krąg jej zastosowań o nowe typy pojazdów i nowe dziedziny gospodarki.

Nowy generator GEH2 produkuje prąd w reakcji wodoru i tlenu, nie emitując przy tym CO2, metanu ani żadnych szkodliwych substancji. Jedynym produktem ubocznym pracy tego generatora jest woda.

Moc znamionowa netto generatora GEH2 o masie około 290 kg wynosi 60 kW, zaś maksymalna chwilowa moc może sięgnąć 92 kW. Urządzenie to może być wykorzystywane m.in. podczas organizacji wydarzeń w plenerze, na odizolowanych posesjach bez dostępu o sieci przesyłowej lub jako awaryjne źródło prądu. Ze względu na cichą, bezemisyjną pracę z generatora tego można korzystać też w rezerwatach i na terenach chronionych.

Prace nad generatorem GEH2 poprzedziły inne wspólne projekty Toyota Motor Europe i Energy Observer Developments. Jednym z nich było opracowanie modułu ogniw paliwowych Toyoty przystosowanych do pracy na morzu, który następnie został przetestowany na jachcie Energy Observer. Na odkryciach i nowych technologiach wypracowanych podczas eksperymentalnego rejsu tego wodorowego jachtu dookoła świata i opiera swoją działalność biznesową firma Energy Observer Developments, dzieląc z Toyotą misję popularyzacji wodoru w gospodarce i społeczeństwie.

„Z ogromną przyjemnością pracowaliśmy z EODev nad nowym urządzeniem. Ten projekt pokazuje, że już dziś możemy tworzyć produkty, które przyspieszą dekarbonizację energetyki. Nowe zastosowanie naszych ogniw paliwowych wpisuje się w naszą strategię budowania partnerstwa z różnymi podmiotami, by wspólnie wypracowywać modele biznesowe szerokiego zastosowania wodoru w gospodarce. Nasza technologia jest uniwersalna i łatwo skalowalna, dlatego nadaje się do wielu różnych aplikacji” – podkreślił Thiebault Paquet, dyrektor Fuel Cell Business Unit w Toyota Motor Europe.

Nowy generator GEH2 powstał przy wsparciu technicznym Toyoty i dzięki doświadczeniu inżynierów marki we wprowadzaniu ogniw paliwowych do komercyjnych zastosowań. Wcześniej technologie wodorowe marki znalazły zastosowanie w samochodach osobowych i ciężarowych, autobusach i jachtach, a także w przenośnych, mobilnych i stacjonarnych generatorach o różnej skali (zarówno użytkowej, jak i przemysłowej).

Źródło: toyota.pl