Dystrybucja w modelach DtP i DtH pozwala na kompleksowe dostawy leków bezpośrednio od producenta do aptek i szpitali. Takie rozwiązanie jest korzystne zarówno dla firm farmaceutycznych, jak i placówek medycznych. Ekspert Pharmalink wyjaśnia, na czym polega dystrybucja bezpośrednia i dlaczego modele DtP i DtH są coraz powszechniej realizowane w branży farmalogistycznej.
DtP i DtH, czyli Direct to Pharmacy i Direct to Hospital
Dystrybucja bezpośrednia jest alternatywą dla klasycznego modelu dystrybucji produktów leczniczych, w których kluczową funkcję pełnią hurtownie farmaceutyczne. W DtP i DtH to firma farmaceutyczna, czyli producent, pozostaje jedynym właścicielem leków w całym procesie dystrybucji. Tym samym staje się kontrahentem dla aptek lub szpitali, chcących zakupić jej produkty.
„W modelach dystrybucji bezpośredniej operator logistyczny, jako partner biznesowy, realizuje w imieniu i na rzecz producenta wszystkie niezbędne czynności związane z logistyką i administracją procesu sprzedażowego, przejmując za to pełną odpowiedzialność. Modele DtP i DtH, które w Polsce realizuje m.in. Pharmalink, skracają drogę leków do aptek i szpitali, zapewniając pacjentom bezpieczny i szybki dostęp do nich, a firmie farmaceutycznej pełną kontrolę nad produktami i procesem sprzedaży” – wyjaśnia Rafał Małolepszy, dyrektor ds. handlowych Pharmalink.
Skorzystanie z usług operatora logistycznego niesie dla firmy farmaceutycznej wiele korzyści. Producent zachowuje pełną kontrolę nad produktami i polityką handlową, a zarazem dokładnie wie, gdzie trafiają jego farmaceutyki. Dodatkowo nie musi zajmować się logistyką, magazynowaniem i transportem produktów, a często także kwestiami administracyjnymi.
„W Pharmalink oferujemy klientom wiele dodatkowych usług dopasowywanych do ich potrzeb i oczekiwań, a wśród nich m.in. prowadzenie księgowości, w tym wystawianie faktur w imieniu firmy farmaceutycznej, monitoring należności, windykację, czy też outsourcing obsługi klienta. Dzięki bogatemu wachlarzowi usług działamy kompleksowo” – dodaje Rafał Małolepszy.
Modele dystrybucji bezpośredniej są także korzystne dla placówek medycznych, które nie muszą magazynować zapasów leków w dużej ilości, aby mieć do nich szybki dostęp.
Projekt dopasowany do klienta
Opracowanie modelu dystrybucji bezpośredniej powinno opierać się na rozmowie i zebraniu informacji o potrzebach i oczekiwaniach klienta. Wszelkie założenia należy skonfrontować z obowiązującymi przepisami prawa i wymaganiami DPD. W toku prac przygotowawczych model dystrybucyjny wzbogaca się o rozwiązania IT, służące automatyzacji procesów. Nie można pominąć także przeprowadzenia testów we współpracy z zespołem producenta. Jeśli wypadną one pomyślnie, można zakończyć etap wdrożenia, sporządzając podsumowanie w postaci raportu. Następnie operator logistyczny powinien przejść do fazy uruchomienia i szczególnego nadzoru, tzw. hipercare period, podczas której wprowadzone rozwiązania są optymalizowane.
„Nasz zespół ma ponad 10-letnie doświadczenie we wdrażaniu własnych modeli DtP i DtH, a także prowadzeniu dystrybucji bezpośredniej według założeń opracowanych wspólnie z klientami. Służymy specjalistyczną radą na każdym etapie projektu – od koncepcji, przez wdrożenie i uruchomienie, po codzienną obsługę. Gwarantujemy bezpieczeństwo i najwyższą jakość dystrybucji bezpośredniej. Wszystkie procesy realizujemy w oparciu o Prawo farmaceutyczne oraz Dobre Praktyki Dystrybucyjne (DPD)” – dodaje ekspert Pharmalink.
DtP i DtH to nowoczesne modele dystrybucji bezpośredniej, które są coraz powszechniej realizowane. Nie tylko niosą wiele korzyści dla firm farmaceutycznych i placówek medycznych, ale przede wszystkim skracają drogę leków, co przekłada się na szybkość dostawy do odbiorcy końcowego i bezpieczeństwo stosowania farmaceutyków z zachowaniem ich odpowiednich właściwości. To jednak od producenta zależy, który rodzaj dystrybucji bardziej mu odpowiada – klasyczny, w którym kluczową funkcję pełnią hurtownie farmaceutyczne czy bezpośredni, w którym operator logistyczny odpowiada za zdecydowaną większość czynności związanych z logistyką i administracją procesu sprzedażowego. Oba rozwiązania mają swoje mocne strony, dlatego wybór danego modelu firma farmaceutyczna powinna uzależnić od tego, w jakim stopniu zamierza mieć kontrolę nad produktami i procesem sprzedaży.
Lider logistyki dla farmacji
Pharmalink od ponad 13 lat jest wiodącym dostawcą rozwiązań logistycznych dla branży farmaceutycznej. Specjalizuje się w transporcie leków w warunkach pełnej kontroli temperatury. Świadczy kompleksowe usługi w zakresie zarządzania, obsługi magazynowej i dystrybucji leków dla branży farmaceutycznej zarówno dla rynku ludzkiego, jak i weterynaryjnego. Współpracuje z największymi koncernami farmaceutycznymi, hurtowniami farmaceutycznymi, szpitalami, aptekami oraz odbiorcami leczniczych preparatów weterynaryjnych. Oferowane przez Pharmalink usługi są w pełni zgodne z wymogami Prawa Farmaceutycznego i Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej. Gwarantuje to najwyższą jakość przechowywania, transportu i doręczenia leków – bezpiecznie i na czas. Nie bez przyczyny, misja firmy brzmi: „DOWOZIMY ZDROWIE”.
Więcej informacji można znaleźć na stronie: https://www.pharmalink.pl/
W Pharmalink pracuje jako Dyrektor ds. handlowych. Na co dzień odpowiedzialny jest w firmie za obszar handlowy, współpracę z klientami zewnętrznymi oraz wewnątrz grupy kapitałowej. Zarządza pracą Działu Sprzedaży oraz Działu Rozwoju realizując przyjętą przez Pharmalink strategię rozwoju. Jest specjalistą z zakresu procesów logistycznych, w szczególności projektowania modeli dystrybucyjnych, współpracy międzynarodowej oraz zarządzania projektami strategicznymi. Od kilkunastu lat związany jest z branżą farmaceutyczną. Jest magistrem Stosunków Międzynarodowych, skończył także studia podyplomowe na kierunku Prawo Finansowe i Gospodarcze.