Published on :

Czeskie Ministerstwo Przemysłu i Handlu oraz czeska grupa CEZ przygotują projekt budowy fabryki, w której będą produkowane baterie litowo-jonowe. Fabryka ma osiągnąć roczną zdolność produkcyjną rzędu 40 GWh i dać miejsca pracy dla 2300 osób.

CEZ to największy czeski koncern energetyczny. Obszar jego działania rozszerza się także na inne europejskiej kraje, w tym Polskę. Głównym przedmiotem działalności CEZ jest wytwarzanie, dystrybucja i sprzedaż energii elektrycznej oraz ciepła. Czeskie przedsiębiorstwo stawia również bardzo mocno na rozwiązania z zakresu OZE, eksploatując m.in. 13 elektrowni fotowoltaicznych w Czechach i Bułgarii o łącznej mocy zainstalowanej 130 MW. Największa znajduje się w Ralsko w Czechach i posiada moc zainstalowaną 55,7 MW. CEZ posiada też farmy wiatrowe o mocy ponad 700 MW, w tym farmę wiatrową w Rumunii, której moc wynosi 600 MW. Z kolei w Czechach jest operatorem elektrowni wodnych o mocy niemal 2 GW.

Ponadto grupa CEZ jest największym operatorem publicznych stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Republice Czeskiej.

Porozumienie zawarte przez CEZ z czeskim rządem określa podstawowe warunki powstania fabryki baterii i stanowi podstawę do porozumienia z innymi potencjalnymi inwestorami w spółce, w którą oprócz CEZ miałby być również zaangażowany podmiot z przemysłu motoryzacyjnego. Inwestycja w projekt, którego roczna zdolność produkcyjna ma wynosić 40 GWh, wyniesie co najmniej 52 mld CZK (ponad 2 mld EUR). Fabryka ogniw ma być strategicznym projektem, który pozwoli przyspieszyć transformację zarówno branży energetycznej jak i motoryzacyjnej na terenie Czech.

Wraz z budową fabryki przygotowywany jest również projekt budowy kopalni litu w Cínovec, który miałby zostać wykorzystany bezpośrednio w fabryce baterii. CEZ podkreśla, że projekt fabryki i związanej z nią kopalni litu to  szansa na rozwój gospodarczy w regionach, które zmagają się z transformacją energetyczną, w związku ze stopniowym wygaszaniem przemysłu węglowego. Będą to miejsca pracy o wysokiej wartości dodanej z perspektywą rozwoju na dziesięciolecia.

Poza czeskim projektem budowy fabryki baterii litowo-jonowych, także inni producenci inwestują ogromne sumy w rozwój podobnych projektów. Na początku roku koreański LG Chem ogłosił, że uruchomi pod Wrocławiem kolejne hale produkcyjne baterii Li-Ion, które stanowiąc rozbudowę obecnej fabryki, mają zapewnić Koreańczykom roczne zdolności produkcyjne na poziomie 100 GWh. Jak donosi Agencja Rozwoju Przemysłu, fabryka ma być w stanie pokryć około 60 proc. zapotrzebowania na baterie do samochodów elektrycznych w Europie. Cały projekt ma kosztować ponad 3 mld euro i dostarczyć nawet 10 000 nowych miejsc pracy.

Z kolei największa fabryka baterii należąca do europejskiej firmy powstaje w Szwecji. Wywodząca się z tego kraju firma Northvolt buduje zakład mający wytwarzać w skali roku docelowo 60 GWh baterii litowo-jonowych.

Northvolt planuje też inne przedsięwzięcia. Ostatnio ogłosił, że w ramach joint venture z Volvo zostanie także wybudowana gigafabryka mająca wytwarzać w skali roku baterie o łącznej pojemności 50 gigawatogodzin. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na rok 2026.

W sumie Northvolt pozyskał już ponad 6,5 miliardów dolarów w postaci kapitału własnego i długu, aby umożliwić realizację planu rozwoju rocznej mocy produkcyjnej w Europie do poziomu ponad 150 GWh do roku 2030.

Źródło: gramwzielone.pl